vrijdag 17 juni 2016

Schouderwarmer in ribbels


Lang geleden kocht ik een aantal bollletjes garen (Lana Grossa - Ragazza). Ik had een patroon gezien ergens op internet en dat leek me iets leuks voor tussendoor en de kleuren zijn geweldig!
Driftig bezig, maar het stond me niet aan..... het werd te stijf en te strak en te ....
Dus aan de kant gelegd.
Een poos terug vond ik het project terug. 
Uithalen dan maar 😢
En iets nieuws bedenken. Maar ... ik zag de fout van destijds! 
Niets ingewikkeld, gewoon de foute maat breinaalden gepakt!!!!! Niet op 8 mm, maar op 10 mm stond op de wikkel!
Het originele patroon weet ik niet. In een kladje had ik het opgeschreven en met een speld op het breiwerk vastgespeld.
Toch maar proberen op 10 mm!!!
Veel werk was het niet, het was zo klaar op die dikke pennen (wel een rondbreinaald hoor!) en ik was er blij mee 😊.

De schouderwarmer is op verschillende manieren te dragen. Hieronder staan een paar afbeeldingen. Het is niet koud, maar het regent wel, dus even heel vlug tussen de buien door nog een paar foto's gemaakt. 

En er zijn nog plenty mogelijkheden, maar vandaag wat het te nat voor meer foto's!
Je slaat de schouderwarmer om je schouders, slaat ongeveer 1/3 deel terug en maakt de schouderwarmer vast met de sluitpen waar je het op dat moment wilt.



 
Het patroon van mijn kladje was als volgt:
Denk aan de juiste maat breinaalden!

Materiaal:
- breinaalden 10 m
- gram Lana Grossa Ragazza (of vergelijkbaar garen)
- maasnaald met een stompe punt (zie note *)- een leuke sluitpen

Werkwijze:
Zet 9 steken op en brei in ribbelsteek.
Na ongeveer 10 cm na elke steek (= 8 x) een omslag maken (= 17 steken). 
De omslagen in de volgende naald recht (of verdraaid recht) breien.
2 naalden recht breien over alle steken.
Daarna in de volgende naald weer een omslag na elke steek (=16 x) maken (=33 steken).
Recht breien over alle 33 steken tot ongeveer 125 cm.
De volgende naald na de kantsteek 16 x 2 steken samen breien (= 17 steken).
3 naalden recht breien over alle steken.
De volgende naald na de kantsteek 8 x 2 steken samen breien (=9 steken).
Over deze 9  steken net zo veel ribbels breien als de start en dan de steken afkanten.

Note*
De draad van Lana Grossa Ragazza is een soort 'punnikdraad'. Als je een nieuwe draad wilt aanhechten, is dat niet zo mooi op de gebruikelijke manier. Dubbelbreien van de draad is lastig omdat de uiteinden gaan rafelen. Een knoop erin en dan verder breien en later aahechten werkt om dezelfde manier niet. Het blijft niet mooi ...
Na rijp beraad (wat een plechtig gezegde) heb ik er het volgende op gevonden.
Ik steek de nieuwe draad een stukje door het oog van mijn smyrnanaald en steek dan heel voorzichtig, stukje voor stukje in de 'oude' draad. Dan heel voorzichtig doortrekken, naald eraf halen en even voorzichtig terugtrekken tot je het uiteinde niet meer ziet. 


Tot slot netjes met naaigaren (in de juiste kleur) de draden aan elkaar naaien met kleine steekjes. Het zichtbare uiteinde zo netjes mogelijk afknippen en ook even vastzetten.
Bij het verder breien werk je wel even met een dubbele draad, maar dat valt weinig op omdat je de twee draden aan elkaar hebt genaaid. En het uiteinde rafelt niet! 
Resultaat is een prachtig werkstuk uit zogenaamd 1 draad. De begin draad en einddraad ook even terugsteken en vastzetten is wel handig!

Veel brei-plezier!

Groetjes,



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen