vrijdag 27 mei 2016

Tuniek Meike

Een prachtige tuniek!
Haakt heerlijk weg en het patroon is gemakkelijk!!!!!! Heerlijk haakwerk!


Heerlijk met een topje eronder, maar een coltrui staat ook leuk ….

Leuke gehaakte zomertuniek met kapmouwtjes

Het patroon heb ik niet zelf gevonden hoor. Ere wie ere toekomt! Met dank aan Jans van der Meiden. Ze plaatste haar gehaakte tuniek op haar facebook (berichtje 19 april 2016) en ik ben op zoek gegaan naar het oorspronkelijke patroon.
Het patroon vond ik HIER. Het is een Russisch blog en het patroon is oorspronkelijk bedoeld voor een kleine meid van een jaar, maatje 74!!!! Het is gehaakt met een dunne draad, er horen mouwen in en de mouwen en het lijfje worden in een ander patroon gehaakt dan de pas.
De afbeeldingen zal ik verder niet plaatsen, met een klikje kom je op het blog terecht.
Mijn Russisch is niet zo geweldig en de vertaling van Google hoef je niet te proberen. De eerste zin gaat nog wel, daarna is het patroon nog amper te volgen. De vertaling heeft het zelfs over breien!

Mijn tuniek heb ik gehaakt met Rico Creative Cotton aran en haaknaald 4. Ik gebruikte voor mijn tuniek 350 gram.
Dit is het schema van de pas.


Zoals in het schema staat aangegeven ben ik begonnen met het haken van lossen. Bij 80 ben ik opgehouden met tellen en verder gegaan met 1-2. Precies weet ik dus niet hoeveel lossen ik heb opgezet. Ben ook maar een kleintje, dus maakt mijn opzet voor de meesten niet uit en is een kwestie van kijken hoe groot jij de hals-opzet wilt hebben.
LET OP! Het originele patroon heeft een opening op de rug. Dit kan je zo laten en een lusje en een knoopje op de rug maken. Mijn bedoeling was echter GEEN opening en de tuniek over mijn hoofd te laten glijden. Ik zag dit echter te laat in mijn enthousiasme om te beginnen met haken en heb nu dus een randje achter in de pas, maar goed, ik had geen puf om het weer uit te halen en het stoort me niet echt. Maar het is zonder randje dus handiger om in een hoek te beginnen.

Terug naar het patroon.
Je haakt de pas volgens schema en zo groot als jij hem wilt hebben. Dan vouw je hem dubbel. Met de volgende toer haak je verder met het lijf en laat de mouwen met rust.


Zoals gezegd ben ik maar een kleintje. Om toch een paar kapmouwtjes te creëren, werd het lijfje een beetje te wijd naar mijn zin en heb onder de armsgaten een aanpassing gemaakt. In de toer waar je in alle steken haakt, heb ik onder de armsgaten 2 maal 2 stokjes samen-gehaakt tot het lijfje de afmeting had die ik bedoelde. Als je goed kijkt kan je het zien op de afbeelding hieronder. Het valt niet op en zo heb je toch een leuk kapmouwtje!


Tot slot nog even een schema zoals op het originele patroon het lijfje en de mouwtjes worden gehaakt. Wil ik ook nog eens proberen. Is wel een uitdaging!


Veel haakplezier!

Groetjes










Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen