woensdag 27 april 2016

Muziekdoosjes uit de oude doos


Als oma word je nostalgisch. Tenminste zo voel ik het.
En de tijden zijn veranderd. Regels veranderen, maar het aanbod ook.
Destijds, lang, lang geleden, hadden mijn kids een muziekdoosje boven hun ledikantje. Veel keus was er toen niet. Je kon kiezen uit een paar kleurtjes, modelletjes en over het muziekje had je al helemaal niet veel te zeggen….. En over prijs zullen we maar niet beginnen!
Nu is er volop keus in modelletjes, kleurtjes en zelfs het muziekje kan je uitkiezen!

Het muziekdoosje op de afbeelding is gekocht bij AliExpress. Een eenvoudig vierkant gevalletje zonder poespas met een leuk nostalgisch muziekje: Altijd is Kortjakje ziek. We kennen het liedje allemaal.
Op het plastic gevalletje heb ik vilt gelijmd. Van Catona katoen heb ik een granny gehaakt. Nadat de granny groot genoeg was verder gehaakt met vasten zonder meerderen. Een beetje passen en meten om het bevestigingspunt boven aan en het trekkoordje onderaan vrij te laten, maar dat lukte prima. Aan de achterkant een paar toeren iets minderen en daarna dicht genaaid.
Een patroon is er verder niet over te schrijven want elk muziekdoosje is anders uitgevoerd heb ik al gemerkt. Het is het basispatroon van een granny en dan maar meten en passen.



Het muziekdoosje van deze afbeelding is weer heel anders! Ook van AliExpress, maar het is aan het ledikant te bevestigen en compleet met een draaigevalletje waar je zelf ook hele leuke dingetjes aan vast kan maken. Maar zover ben ik nog niet. Het bevestigen aan het ledikant is ook een verhaal apart, maar dat was afdeling opa.
Dit muziekdoosje is voor ons helemaal nostalgie. Het heeft hetzelfde muziekje dan het muziekdoosje van ‘vroeger’. Leuk om dat weer terug te horen. Het brengt vele herinneringen boven. En grappig was het helemaal toen ik het afspeelde voor de nu ‘grote ’kids’. ‘Hé…… is dat niet ons muziekje?”
Terug bij de les.
Dit muziekdoosje lijkt makkelijk, maar was wat ingewikkelder.
De voorkant is gewoon een plat rondje haken van vasten met Larra katoen. Maar dan komt het: de zijkant.
Het ophangpunt boven aan de zijkant was hole number one.
De aan- en uitschakelaar zit ook op de zijkant. Dus dat was hole number two.
En onderaan een oogje om iets leuks aan te hangen. Hole number three.
Om het compleet te maken, zit de draaiknop voor het opwindmechanisme aan de achterkant.
Handig om al die knopjes en oogjes vrij te laten.
Dus passen en meten, uithalen en opnieuw etc.
De ‘holes‘ zaten er allemaal in en als laatste heb ik een gaatjestoer van een vaste, een losse gehaakt. Koordje erdoor en aantrekken. Strikje erin en eindelijk klaar.
Nou ja, hartje van vilt erop genaaid en met de viltnaald en wat witte viltwol een beetje pluizig gemaakt.
Tot slot onderaan een paar tentakels voor de leuk.
Hij hangt!!!!! Met muziekje. Misschien ga ik het wel eens als trustenliedje voor mezelf afspelen de komende tijd ……

Fijne dag!



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen