zaterdag 23 januari 2016

Hoedje van Roma Hidde

Een poosje geleden kwam ik een leuk gehaakt mutsje/hoedje tegen. Met deze koude dagen, nu de gevoelstemperatuur nog kouder is dan de thermometer aangeeft, is dit toch wel een aanrader.


Nu moet zo’n ideetje altijd even bij mij bezinken. Welke kleur, wat voor garen etc. Zal bij velen onder jullie ook vast wel gebeuren. Het één afwegen tegen het ander.
Toch maar driftig aan de haak gegaan met het patroon. Omdat ik ander garen gebruikte en me zoals altijd toch niet aan het voorgeschreven patroon kan houden, werd het een paar keer uithalen en opnieuw proberen.
Het originele patroon is Drops 140-19.
Ik heb het patroon voor een groot gedeelte gevolgd, maar enkele aanpassingen gemaakt.
Het aangepaste patroon is hier beschreven en aangevuld met enkele afbeeldingen.

Het ‘hoedje’ is door mij gehaakt met Roma Hidde en ik heb haaknaald 6 gebruikt.

Mijn patroon mét de verandering en foto’s.

Materiaal:
Maat: S/M - M/L
Hoofdomtrek: 54/56 - 56/58 cm
Materiaal: Roma Hidde van Scheepjes
Haaknaald 6
Grote maasnaald met een stompe punt

Tips voor het haken:
Toer 1-6 en 11-13 beginnen met 3 l die het eerste stk vervangen en eindig elke toer met 1 hv in de 3e l van het begin van de toer.

Tip voor het meerderen:
Meerder 1 st door 2 stk in dezelfde st te haken.

Patroon van het hoedje:
De werk wordt van boven naar beneden gehaakt. Haak 4 l met haaknld 6 mm en Roma Hidde en vorm een ring met 1 hv in de eerste l.

TOER 1: Lees eerst de tips voor het haken! Haak 11-11 stk in de l-ring.

TOER 2: haak 2 stk in elk stk de hele toer = 22-22 stk.

TOER 3: * 1 stk in het eerste stk, 2 stk in het volgende stk *, herhaal van *-* de hele toer = 33-33 stk.

TOER 4: * 1 stk in elke van de volgende 2 stk, dan 2 stk in het volgende stk *, herhaal van *-* de hele toer = 44-44 stk.

TOER 5: haak 1 stk in elk stk - meerder TEGELIJKERTIJD - lees tip voor het meerderen, 1-4 stk gelijkmatig verdeeld over de toer = 45-48 stk.

TOER 6: haak 3 stk in het eerste stk, * sla 2 stk over en haak 3 stk in het volgende stk *, herhaal van *-* de hele toer = 15-16 stk-groepen.

TOER 7-10: haak 3 l, sla de eerste stk-groep van de vorige toer over, * haak 3 stk tussen de volgende 2 stk-groepen *, herhaal van *-* de hele toer en eindig met 2 stk na de laatste stk-groep en 1 hv in de 3e l van het begin van de toer.



TOER 11:
Haak 1 losse, 1 hv in het 1ste stokje en verder in elk stokje. Eindig met een hv in de 1ste losse aan het begin van de toer.

TOER 12:
LET OP: deze toer wordt in de 10de  toer gehaakt, dus haak langs de 11de  toer. Haak als volgt: * 1 stk in elke van de volgende 2 stk, dan 2 stk in het volgende stk *, herhaal van *-* = 60-64 stk.




TOER 13: * 1 stk in elke van de volgende 3 stk, dan 2 stk in het volgende stk * dus 2 stokjes boven de meerdering in toer 12, herhaal van *-* = 75-80 stk.


TOER 14: Haak 1 stk in elk stk de hele toer.
Knip de draad af en zet vast.

Veel haakplezier!




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen