woensdag 13 januari 2016

Col Rainbow

Col Rainbow

Het wordt weer kouder is de voorspelling. Het wordt dus weer voor een col.

Dus … maar even een W.I.P. afgemaakt.


Notabene de vorige winter al mee begonnen en weer weggelegd. Het voorjaar lokte me in de projectjes.
Ik had een foto op Pinterest gezien herinner ik me en ik had nog Roma Big Rainbow liggen en ben direct begonnen. Van wie de foto was, weet ik echt niet meer en heb het ook niet opgeslagen. Niet echt handig!
Om het patroon met jullie te delen moest ik dus eerst mijn steken tellen, maar voor het goede doel heb je wel wat over!

Breien doe ik altijd op een rondbreinaald. Ik heb ‘breiarmen’, tennisellebogen’ of hoe je het allemaal maar wil noemen. Het is allemaal hetzelfde. Niet eens gekregen van breien of tennissen, maar van het 2 spaden diep omspitten van errrrrrg harde grond. Het was ‘vroeger’ een hockeyveld.  Eigenwijs natuurlijk, maar het was voorjaar. We waren net verhuist en ik wou o zo graag een tuin die kleur gaf in de zomer in plaats van een zwart veld!!! Ik houd van kleur in de tuin. Dus ….. kleur en pijn.

Maar nu even terug komen op het rondbreien. Dat is dus een uitkomst!!!!! Geen belasting meer voor de ellebogen. Je zit als het ware stil op je stoel en ‘haakt’ de steken. Ideaal!!!!!

Ik heb 44 steken opgezet op pendikte 12.
De bedoeling was ribbels.
Als je rond breit, moet je dus 1 ronde recht en de volgende ronde averecht breien. En dit steeds herhalen. Om het begin van de volgende ronde aan te geven heb ik een sleutelhangerring gebruikt. Een gewone steekmarkeerder past niet om breinaald 12 en om de steekmarkeerder steeds in de steken te verplaatsen had ik (tegendraads als ik soms kan zijn)  geen zin. Dit was een makkelijke oplossing.
Wel even een TIP! Neem eerst de ‘stekenmarkeerder’ op de andere naald en breng dan de draad pas naar voren of achteren. Dit voorkomt een klein gaatje in het breiwerk.


Zo heb ik ongeveer 24 cm in hoogte door gebreid en losjes afgekant. De omtrek is ongeveer 60 cm geworden.
Zelf ben ik maar een kleintje. Voor een gemiddeld of groter uitgevallen formaat vrouw/man zou ik meer steken opzetten. Dan gaat de col makkelijker om het hoofd en valt mooier op de schouders. Is even een kwestie van een proeflapje breien. Geen leuk werk, maar voorkomt teleurstelling en een boos gezicht omdat het over moet.

Veel breiplezier!

Groetjes,







Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen