donderdag 21 mei 2015

Kinderponcho Rose Ramona


Leuke gezellige kinderponcho gehaakt. 
Geen dochters, geen kleindochter(s), maar dit vind ik heerlijk om te haken. Kan het gewoon niet laten! Het is één van mijn favoriete projectjes geworden J.

Op verzoek van velen heb ik het patroon uitgeschreven.

 werkwijze

Materiaal
©      1 bol Scheepjes Colour Crafter - Tiel1023  (roze) 
©      1 bol Scheepjes Colour Crafter - Den Bosch1241 (fuchsia)
©      haaknaald 4
©      maasnaald met een stompe punt (zelf gebruik ik no. 18)
©      handwerkschaartje

Dit patroon gebruik ik het liefst als basis en dus ook voor Rose Ramona.


Het is een symbolenpatroon. De meeste haaksters onder ons kennen het wel.

Er zijn twee maten waar je rekening mee moet houden als je een poncho haakt: de hoofdmaat die bepaalt met hoeveel lossen je begint en de lengte die bepaalt hoeveel toeren je moet haken. De hoofdmaat moet je misschien even meten: dat hangt teveel af van de wol, je haaknaald en het hoofd van het kind of van een volwassen iemand.

Voor een baby is 72 lossen (haaknaald 3,5 – 4,5), voor een peuter (maat 86-98) haak ik 80 lossen (haaknaald 3,5-4,5) en voor een 3-jarige haakte ik 80 lossen met haaknaald 4,5, anders zou ik 88 lossen aanraden.
De lengtemaat meet ik over de schouder: Voor een baby ongeveer 27 centimeter, voor een peuter 40 centimeter en voor een 3-jarige zo’n 55 centimeter. Heel precies luistert het niet, als je het een beetje ruim opzet kan je de poncho lang gebruiken.

Het patroon:
·    Haak een ketting van 72 lossen voor een baby-maat (maat 56 t/m 74). Voor grotere maten maak je een langere ketting, als het aantal lossen maar een meervoud van 8 is. Sluit de ketting met een halve vaste.

·    Dan wijk ik af van het patroon: ik haak een toer met 1 half stokje in elke losse. Dit maakt de rand wat steviger. Eindig met een half stokje in de eerste halve vaste van de toer.
Ik keer na elke toer het werk. Dit om scheef trekken te voorkomen. Soms gaat het goed en soms niet, vandaar het keren.

·    Keer het werk, haak twee lossen (dit is je eerste stokje) en haak vervolgens 2 stokjes in de halve stokjes van de vorige toer. Daarna haak je volgens het volgende patroon: *1 losse (sla een half stokje van de vorige toer over), 3 stokjes in de 3 volgende halve stokjes, 1 losse (weer een half stokje overslaan) en daarna weer 3 stokjes*. Dit doe je tot het einde van de toer.

·    Keer het werk, haak twee lossen en vervolgens twee stokjes tussen de stokjes van de vorige toer in. Haak vervolgens telkens drie stokjes tussen de stokjes van de vorige toer in. Dit doe je tot op een kwart van de toer. Daar haak je drie stokjes, 1 losse en nog 3 stokjes in één ‘holletje’  van de vorige toer. Vervolg met 3 stokjes in elk holletje tot op driekwart van de toer. Daar haak je ook weer drie stokjes, 1 losse en nog 3 stokjes in één ‘holletje’  van de vorige toer. Deze meerderingen worden de voor en achterkant van de poncho. Waar je het werk keert loopt de ‘schoudernaad’. (Voor het gemak zet ik altijd even een steekmarkeerder in de meerderingen, dan kan je makkelijk natellen of de meerderingen precies in het midden zitten.)

·    Zo haak je in de volgende toeren bij elke meerdering twee groepjes van 3 stokjes, verder haak je overal één groepje van 3 stokjes, steeds met een losse ertussen. Ga verder tot de gewenste lengte.

·    Voor Rose Ramona heb ik 80 lossen opgezet en gewerkt met haaknaald 4. De gekleurde randjes zijn naar eigen inzicht.

·    Voor deze poncho heb op de opzet en de rand halve stokjes met roze gehaakt. Daarna 6 toeren in patroon met roze, 3 met fuchsia, 6 met roze, 3 met fuchsia, 6 met roze en 3 met fuchsia.

·    Voor de rand heb ik in elke steek met roze een vaste gehaakt, dus in de 3 stokjes een vaste en om de losse een vaste.

·    Daarna verder met fuchsia als volgt: 1 vaste, 3 lossen. En dan de vaste in de vaste boven de losse.

·    Tot slot een toer met fuchsia: om elke 3 lossenboog 1 half stokje, 1 stokje, 1 picotje van 4 lossen, 1 stokje, 1 half stokje.

De afmetingen van de poncho zijn nu:

à over de schouder 32 cm en tot de punt 44 cm.

De rand zou er dan zo uit moeten zien.


Haak een koordje van dubbele lossen en haal het boven tussen de groepjes van de stokjes door.
Knoopje erin en klaar!

Scheepjes Colour Crafter is  2,95 per bol van 100 gram.
De kleurkaart van Colour Crafter is HIER te vinden.

Van het bloemetje heb ik geen patroon. Ik heb maar wat gefrutseld. Maar met even op Google zoeken is het vrij simpel een passend bloemetje te vinden.

Veel haakplezier!









Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen